Pagina's

woensdag 11 januari 2012

Soep

Wanneer men zegt of denkt mij te begrijpen dan had ik tot voor niet al te lang geleden de neiging om iets compleet anders te laten zien van mezelf om de"begrijper" op het verkeerde been te zetten. Sowieso eigenlijk iets wat me van jongs af aan al begeleid. Ten eerst is het onmogelijk mij tot-begrip-te-maken. D.w.z. ik kan het zelf niet, laat staan dat een ander dit voor elkaar kan krijgen! Ten tweede is het naar iemand kijken of naar iemand luisteren met betrekking tot eigen mindsets, interpretaties of culturele achtergrond niet zelden de oorzaak van misverstanden. Misverstanden die nogal eens lastig dan wel desastreus kunnen uitpakken.
Een verhaaltje daartoe. Een waargebeurd verhaal rond de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Het gebeurt nu ook nog bij de vleet, maar dan...anders. D.w.z. misschien wat subtieler, maar niet minder kwalijk. zoals ik het zie. Niet altijd is subtieler ook meteen minder kwalijk.
Er was een kleine stam in Afrika van kannibalen, die aanvankelijk bestond uit pakweg 3000 leden in het begin van de twintigste eeuw. Rond 1970 bestond de populatie nog uit 300 leden! En dat kwam omdat ze bijna niemand buiten hun stam konden vinden om te verorberen gedurende al die jaren en ze dus uit eigen voorraad moesten putten. Als dit zo zou zijn doorgegaan dan zouden ze aan het eind van die eeuw allemaal verdwenen zijn. Toen kwam echter de eerste missionaris; lekker vet- en niet zoals de eigen stamleden tanig en atletisch geproportioneerd. Toen ze hem te pakken kregen waren ze uitzinnig van vreugde en ze dansten en zongen. De christelijke missionaris dacht dat ze blij waren dat ze een religieuze man hadden ontmoet en hij zei: "Ik breng jullie goed nieuws met het evangelie". Ze zeiden:"Ja". Ze droegen hem op hun schouders en waren hartstikke blij. De missionaris had nooit verwacht dat hij zo fijn werd ontvangen. En toen zetten ze hem in een grote pot. Hij zei:"Wat doen jullie?" Ze zeiden:"Jij wachten en zien". Toen begreep hij wat er gebeurde; ze gingen hem koken. Hij probeerde ze te overtuigen, "doe dit niet, dit is niet goed. Ik ben hier om jullie de smaak te geven van het christendom". Ze zeiden:"Maak je geen zorgen, we zullen snel je soep eten en het Christendom zal ons prima smaken".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten