Pagina's

woensdag 25 december 2013

Ik geloof

Om nou te zeggen: "Ik geloof in de zon," komt mij onzinnig voor. Hij is er gewoon.
En om nou te zeggen: "Ik geloof in God, Kerstmis of in mijn ego," klopt wat meer. Daarin kan geloofd worden, omdat ze niet zo aantoonbaar aanwezig zijn. Er kan ook niƩt in geloofd worden. Het kan handig zijn, bijvoorbeeld om onszelf geloof-waardig en/of veilig te voelen of stellen. Het kan ook onhandig zijn, want degenen die-we-geloven-te-zijn hanteren aantoonbaar verschillende geloven die niet zelden tegenstrijdig zijn en dientengevolge strijd-tegen-elkaar opleveren.
Ik geloof in God als staande voor (G)eboorte, (O)nderhoud en (D)estructie als voortdurende onvoorstelbare beweging. Maar misschien is dat wel net zoiets als te zeggen: "Ik geloof in de zon."..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten