Pagina's

maandag 5 mei 2014

Gehecht aan vrijheid!?

Vooral deze dag(en) wordt de vrijheid gevierd en wordt gedemonstreerd dat we hechten aan onze vrijheid. Gehecht aan vrijheid? Hechten; binden aan vrijheid? Wat is dat voor vrijheid? Zal de doorsnee terrorist met enige verstandige vermogens tot ordening van gedachtes niet ook gehecht zijn aan zijn vrijheid? Heeft een vader die eerst zijn kinderen en vrouw en daarna zichzelf van kant maakt ook niet de bedoeling om vrij te zijn. Vrij te zijn van..wat-dan-ook? Wie niet vrij is of zich niet vrij voelt wil vrij worden en dat is net als overleven een zeer sterke energie, lijkt mij. Het feit dat we de wet nodig schijnen te hebben verraad dat we eigenlijk niet (meer) weten wat vrijheid echt is. We kunnen over het algemeen een ander niet in zijn vrijheid laten. Oké..wel op onderdelen, maar, zoals ik het zie, zelden totaal. Wat mij betreft is iedereen vrij om aan vrijheid te hechten of, zoals ik het geregeld interpreteer; om gebonden te zijn aan-wat-dan-ook. Ik vind het er lang niet altijd even leuk, gezellig of prettig uitzien en niet zelden walg ik van het een en ander, maar ik hoef er gelukkig niet aan mee te doen. Wat dat betreft is het verworven recht van vrije meningsuiting in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens natuurlijk behalve zeer prettig ook, zolang wij vrijheid blijven zoeken buiten de deur; in anderen en in omstandigheden, noodzakelijk..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten