Pagina's

maandag 17 september 2012

Persoonlijke liefde

Persoonlijke liefde is altijd gebonden aan voorwaarden en deelt zijn objecten in naar persoonlijke maatstaven. Liefde van ouders voor hun eigen kinderen is anders dan liefde voor andermans kinderen, liefde voor familie is anders dan liefde voor niet-familie, liefde voor vrienden is anders dan liefde voor kennissen, liefde voor collega's is anders dan liefde voor mensen van een concurrerend bedrijf, liefde voor de geliefde is anders dan liefde voor een ander aantrekkelijk iemand. Liefde voor het eigen land is anders dan liefde voor mensen uit een ander land, etc..
Daarnaast hebben we hier verschillende meningen over en hebben voor de ene mening weer meer liefde dan voor de ander. Persoonlijke liefde gaat ook niet alleen over 'anders', maar ook over meer en minder of niet aanwezig. Deze persoonlijke liefde kan ook haat worden. Vooral als de liefde zeeer groot was kan dit (gemakkelijk) gebeuren. Bij enorme grote liefde wordt er meestal ook meer gepraat  c.q. gekissebist om deze te handhaven. Er moet aan gewerkt worden, uitgelegd en verklaard hoe het komt dat bijvoorbeeld de één wat meer lijkt te houden van een ander of iets anders dan van hem of haar. En we hebben verklaringen! Degene die minder van zich gehouden weet heeft zijn strategische vragen meer of minder, en al dan niet gesteld. 'Ik wist niet dat je zo gesteld was op hem/haar?" "Hou je soms meer van hem/haar dan van mij?" "Is hij/zij soms beter dan ik?" "Ben je vergeten dat ik me altijd totaal aan je heb gegeven aan je en er altijd voor je was?" "Ik wist het eigenlijk wel, maar je hebt het nooit zo verteld!" En het andere slachtoffer heeft antwoorden!..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten